"SmartPOST on siellä missä sinäkin"-julistaa Itellan SmartPOST sivusto. Postitoimipaikkojen vähentyessä pakettiautomaattien rantautuminen Suomeen on sinänsä tervetullut asia, mutta toteutus jättää vähän toivomisen varaa. Esimerkkinä kauppakeskus Sellon postin vieressä piileksivä automaatti:
Espoon SmartPOST automaattilistausta silmäillessä pistää silmään, että ne on Viherlaakson Alepan yhteydessä olevaa automaattia lukuun ottamatta sijoitettu kaupan suuryksiköiden yhteyteen:
Prisma Olari | ma-pe 8-21 la 8-18 su 12-18 |
Kauppakeskus Iso Omena, | ma-pe 8-21 la 8-18, su 12-18 |
Kauppakeskus Lippulaiva | ma-pe 9-21 la 9-18 su 12-18 |
Kauppakeskus Sello, ma-pe | 8-21 la 8-18 su 12-18 |
K-Supermarket Mankkaa | ma-pe 8-21 la 8-18 su 12-18 |
Alepa Viherlaakso | ma-la 7-23 su 10-23 |
On huvittavaa, että samaan aikaan kun Suomessa valitetaan suureen ääneen kaupan keskittymisestä kahden suuren toimijan käsiin, valtio-omisteinen postiyhtiö keskittää omat toimipisteensä näiden ääreen. Alla on esimerkki siitä miten postiautomaatteja voisi sijoittaa toisin:

Døgnposten-asema Aalborgin Lindholmissa, lähijuna-aseman vieressä. © Tomasz Sienicki
Tanskassa automaatteja kutsutaan nimellä Døgnposten eli vuorokausiposti. Monet automaateista on sijoitettu taivasalle, jolloin ne ovat auki kellon ympäri. Toteutuksen erilaisuus liittyy otaksuttavasti siihen, ettei asiamiespostijärjestelmä ole Tanskassa yhtä pitkälle kehittynyt kuin Suomessa. Automaattien sijoittaminen itsenäisesti kytkee postipalveluiden saatavuuden irti kaupallisten palveluiden saatavuudesta.
Tällä on suuri vaikutus kauppaketjujen mahdollisuuteen siirtää logistiikkakustannuksiaan kuluttajille. Keskittäminen säästää kauppaketjujen logistiikkakustannuksia, mutta kasvattaa tuotteiden kokonaispäästöjä ja -kustannuksia, sillä tuotteen matka asiakkaan takakontissa kaupasta kotiin kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin kaupan jakeluautoissa.
Itella kertoo SmartPOSTin UKK-sivuilla seuraavaa:
Millä perusteella automaattien sijoituspaikat valitaan?
Neuvottelemme yhteistyökumppaneidemme kanssa löytääksemme niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaidemme kannalta parhaat vaihtoehdot.
Annan siis VR-yhtymälle ja HKL:lle ilmaisen vinkin: parantakaa asemien palvelutasoa ryhtymällä yhteistyökumppaneiksi.